Kto może być opiekunem na wycieczkach szkolnych?

 
kto może być opiekunem wycieczek, kurs na opiekuna wycieczek, opiekunwycieczek.pl

W niniejszym artykule omówimy, kto może być opiekunem podczas wycieczek szkolnych oraz przedstawimy różnorodne formy tego typu wypraw.

Wycieczki szkolne odgrywają istotną rolę w procesie edukacyjnym, umożliwiając uczniom zdobycie nowych doświadczeń i poszerzenie swojej wiedzy. Jednak, aby wycieczka była bezpieczna i efektywna, niezbędne jest należyte przygotowanie oraz obecność opiekuna. Przedstawimy zatem, kto może pełnić funkcję opiekuna podczas wycieczek szkolnych oraz omówimy najczęściej stosowane formy tego rodzaju wyjazdów. Zachęcamy do dalszego czytania, aby zgłębić tę tematykę w większym zakresie.

 

Opiekun na wycieczkach szkolnych - kto może pełnić tą funkcję?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, różne osoby mogą być odpowiedzialne za opiekę podczas wycieczek szkolnych. Poza pracownikami pedagogicznymi szkoły, te role mogą być pełnione także przez pracowników niepedagogicznych (po ukończeniu kursu na opiekuna wycieczek), rodziców lub inne osoby z rodziny ucznia (pod warunkiem zgodności celu i programu wycieczki z przepisami MEN z 25 maja 2018 roku).

Kluczowe jest, aby nadzór nad wycieczką sprawował wychowawca klasy, nauczyciel lub pracownik szkoły mający kwalifikacje pedagogiczne. Niemniej jednak, osoba spoza placówki edukacyjnej, która posiada odpowiednie kompetencje (np. po ukończeniu kursu dla opiekunów wycieczek szkolnych, jest instruktorem harcerstwa, instruktorem turystyki kwalifikowanej lub pilotem wycieczek), może zostać mianowana opiekunem po uzyskaniu zgody dyrektora. Dzięki różnorodności opiekunów, wycieczki szkolne mogą być bezpieczne i efektywnie wpływać na rozwój edukacyjny uczestników. 

 

Jakie główne formy wycieczek możemy wyróżnić?

Podróże po kraju oraz turystyka przybierają różne postacie, zwykle identyfikowane jako „wycieczki szkolne”. Te różne rodzaje wycieczek obejmują:

a) wycieczki przedmiotowe – przygotowywane przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów, zgodnie z programem nauczania, celem poszerzenia wiedzy z danej dziedziny zarówno podczas zajęć lekcyjnych, jak i poza nimi,

b) wycieczki turystyczno-krajoznawcze o charakterze interdyscyplinarnym, które nie wymagają specjalnego przygotowania kondycyjnego ani umiejętności obsługi specjalistycznego sprzętu; ich głównym celem jest zdobycie wiedzy na temat otoczenia i praktyczne stosowanie tej wiedzy,

c) wycieczki turystyki kwalifikowanej (specjalistyczne wycieczki turystyczno-krajoznawcze) – skierowane do uczniów z określonymi umiejętnościami kondycyjnymi, sprawnościowymi i obsługi specjalistycznego sprzętu, takiego jak rower, kajak czy narty; program tych wycieczek obejmuje intensywną aktywność fizyczną oraz długie trasy turystyczne lub korzystanie z zaawansowanego sprzętu,

d) zajęcia terenowe i wyjazdy – związane z realizacją programu nauczania lub współpracą między szkołami (np. zielone i zimowe szkoły, a także wymiana uczniów między placówkami). 

 

Sprawdź także: kurs na opiekuna wycieczek 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Podział roli wsród zespołu animatorów sportu i rekreacji

Dbałość przewodnika turystycznego o dobre relacje z turystami - praca jako przewodnik turystyczny

Wykorzystywanie AI w pracy jako organizator turystyki na przykładzie Lithuania Travel